CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 30 November 2009

Kesilapan Kerap Wanita Tentang Aurat


Assalamualaikum semua..hari ni tjok post berkait dgn '

'aurat'..first, nak ucapkan syukran jazillan kpd kwn saya,

nasihah sbb die yg bg artikel ni kat sy melalui email. sje

nak kongsi kat semua org supaya kita lebih sedar n lebih

amek berat tentang aurat kita ni. klo nak bezakan aurat

banin n banat, mmg la aurat banat lebih byk tok dijaga

berbanding banin.senang je dorang kan..TAPI kita perlu

INGAT!! bahawa perempuan ni walau susah sikit dlm bab

aurat ni yg perlu dijaga, TAPI kita lebih banyak

kelebihan berbanding lelaki..betol x?? jgn marah kpd semua anak adam. sbb saya da terbaca dlm

sebuah buku ni yg mungkin kita akan rasa sangat bahawa wanita ini terlalu istimewa. tapi secara

kesimpulan ye, lelaki atau perempuan sama-sama mempunyai keistimewaannya masing masing.


Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut :-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber`T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan

bentuk kawasan-kawasan mudah `menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa


yang disebut `juyub' kata jama' (bentuk plural) dari kata jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka,


tidak tertutup oleh pakaian/baju.


Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk


juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang


memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.


Menurut Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu


apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti


wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan


sebagainya.



Dalam ayat di atas Allah memerintahkan kepada orang-orang perempuan supaya menyembunyikan


perhiasan tersebut dan melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak memberikan pengecualian,


melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu para ulama kemudian berbeza pendapat tentang erti apa


terzahir itu serta ukurannya.


Misalnya sahabat besar Nabi seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan apa yang terzahir


itu adalah : celak dan cincin.

Yang berpendapat seperti ini ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus dilihat celak dan cincin


wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua tempatnya pemakaiannya, iaitu muka dan kedua tapak


tangan. Demikianlah apa yang ditegaskan oleh ulama Tabien seperti Said bin Jubair, `Atha', Auza'i


dan lain-lain.

Bagaimanapun Ummul Mukminin Aisyah r.a, Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai


perhiasan yang boleh dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di pergelangan tangan


adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkenaan batasnya dari pergelangan sampai ke siku,


masih diperselisihkan. Seeloknya di jauhi dari mendedahkannya.


Menurut Syeikh Al-Qaradawi juga, ini tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai


oleh perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah di pipi serta


kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai


kecuali di dalam rumah. Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah,


adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah haram.

Namun, kiranya sesempurna mungkin seorang muslimah harus bersungguh-sungguh untuk


menyembunyikan perhiasannya, termasuk wajahnya itu sendiri kalau mungkin, demi menjaga


meluasnya kerusakan dan banyaknya kefasikan di zaman kita sekarang ini. Lebih-lebih kalau


perempuan tersebut mempunyai paras yang cantik yang sangat dikawatirkan akan menimbulkan


fitnah.


"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)


Kesemua jenis berpakaian yang disebut tadi adalah diharamkan secara sepakat seluruh Ulama Islam.


Pengarahan ini tertuju kepada perempuan-perempuan mu'minah, dimana mereka dilarang keras


membuka atau menampakkan perhiasannya yang seharusnya disembunyikan, misalnya: perhiasan


telinga (anting-anting) , perhiasan rambut (sanggul); perhiasan leher (rantai), perhiasan dada (belahan


dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang kaki). Semuanya ini tidak boleh dinampakkan kepada


laki-laki lain. Mereka hanya boleh melihat muka dan kedua tapak tangan yang memang ada rukhsah


untuk dinampakkan.


Amat jelas dari dalil al-Quran dan al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai


pakaian yang membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah pakaian


yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya tempat-tempat yang membawa fitnah,


seperti: buah dada, paha, dan sebagainya.


Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang


membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam);


(2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan


maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta.


Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau


syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)


Mereka dikatakan berpakaian, karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada tubuhnya, tetapi


pada hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup aurat, karena itu mereka dikatakan


telanjang, karena pakaiannya terlalu tipis sehingga dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti


kebanyakan pakaian perempuan sekarang ini. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusof Al-Qaradawi)


`Bukhtun' adalah salah satu macam daripada unta yang mempunyai kelasa (punuk) besar; rambut


orang-orang perempuan seperti punuk unta tersebut karena rambutnya ditarik ke atas.


Disebalik keghaiban ini, seolah-olah Rasulullah melihat apa yang terjadi di zaman sekarang ini yang


kini diwujudkan dalam bentuk dandanan rambut, dengan pelbagai macam bentuk dalam salon-salon


kecantikan, lebih parah pula apabila kaum lelaki pula yang bekerja di salon seperti ini


Larangan Nipis


Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah masuk di rumah


Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian baginda SAW berpaling dan


mengatakan:

"Hai Asma'! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya), tidak patut


diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini — sambil ia menunjuk muka dan dua tapak


tangannya." (Riwayat Abu Daud)

Walaupun terdapat perawi lemah dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis lain yang


membolehkan melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini tidak akan membawa fitnah.

Dr Yusof Al-Qaradawi menegaskan bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki, kepada


selain aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan berulang-ulang, hukumnya adalah halal.


(Al-Halal Wal Haram Fil Islam)


KESALAHAN KESEMBILAN : Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.


Diriwayatkan dalam sebuah Hadith :-

Ertinya : Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya)


(Riwayat Al-`Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no


41245) .


Menurut Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya


sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW


memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai


respond Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadith di atas. ( Al-Bayan wa At-Ta'rif, Ibn Hamzah


al-Husyani, 3/ 252, no 1831)


Berdasarkan dalil ini juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tiadk berseluar panjang (di


sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian menurut kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam


ilmu Usul Fiqh.


KESALAHAN KESEPULUH : Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi memanja-


manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada menyanyi mahupun bernasyid. Tiada


dakwah yag sesuai buat wanita menerusi nyanyian kerana sesaat sahaj ia berada di atas pentas


dengan pakaian canggihnya, seribu mata lelaki yang memandangnya. .kita tidak tahu dimanakah mata


lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan lelaki yang rosak hatinya akan dibuai


nafsu, walaupun penasyid wanita itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.


Larangan ini datang dari Firman Allah SWT : "Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah


dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit."


(al-Ahzab: 32)