CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 21 Julai 2010

menjelang bulan yg mulia


salam alaik semua...nak teruskan saja pada tjok post.. hadis nabi s.a.w : "Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadhan bulan umatku"..

ketika ini kita semua di dlm ambang bulan yg amat2 mulia utk sesiapa yg menyedarinya..barangsiapa x menyedarinya, die manusia yg amat2 lah rugi..

imam al-Qurtubi menyifatkan Nabi s.a.w menegaskan rejab adalah bln Allah (ahlullah) dikatakan penduduk mukmin Tanah Haram itu ahlullah kerana Allah yg memelihara dan memberi kekuatan kpd mereka.

so perkara biasa utk sesiapa yg sudah terbiasa pada bln ni adlh puasa sunat. Imam Al tabrani meriwayatkan drpd Abu Hurairah Nabi s.a.w x menyempurnakan puasa sebln selps berlalunya Ramadhan kecuali pada rejab dan syaaban.

sebenarnya puasa2 yg kita buat ni adlh utk melatih dri kita menempuh bln Ramadhan yg bakal tiba nnt..ibarat mcm kita nak buat persediaan nak exam..sebelum exam, mesti kita kena blajo dlu, tak kanlah tetiba terus nak peksa kot kan..mesti x sedia.. gerenti nyer..

Imam al-Baihaqi meriwayatkan drpd Imam Syafie berbunyi : " telah sampai kpd kami syafie mengatakan sesungguhnya doa itu mustajab pada 5 mlm ; mlm jumaat, mlm aidiladha, mlm aidilfitri, mlm pertama bln rejab n mlm nisfu syaaban.."

so, perbanyakkanlah ibadat kita ek time bln2 mulia yg sekarang ni mcm qiam, bc quran, selawat, zikir, bersedeqah, doa atau buatlah pape kebaikan. moga2 diberi ganjaran olehNYa..Insyaallah..amiiin ya rabb..

semoga amalan kita ini menjadi pemangkin utk kita yg dahagakan kebesaran dan keagungan Allah..

bulan rejab sudah meninggalkan kita, so, masih ada peluang utk kita di bulan syaaban utk memperbaiki apa yg kurang di bulan rejab..so mai ramai2 kita rebut peluang ni ek..